יום א', ח’ באלול תשע”ח
דף הבית דבר המנהל סרטון ביה"ס גילה א' המיוחדים שלנו קדימויות פורום חדר מורים יצירת קשר
00:24 (04/07/18)
18:08 (23/06/18)
18:08 (23/06/18)
18:08 (23/06/18)
18:08 (23/06/18)
18:08 (23/06/18)
18:08 (23/06/18)
18:07 (23/06/18)
.

במסגרת ייחודו של בית- הספר בלימודי חברה, אנו שמחים להמשיך השנה בתוכנית "מעבר לאופק", אשר במרכזה לימוד רב- גילאי של קורסים בתחומי עניין שונים על-פי בחירה. הקורסים, שיועברו על-ידי מחנכות הכיתה, מעניקים לתלמידים אפשרות להעמיק בתחומי דעת שונים, תוך דגש על למידה חוויתית- התנסותית, חקר ומיזמים שונים, בשילוב מיומנויות אורייניות (קריאה וכתיבה) ועבודות יצירה. מודל הלמידה הרב- גילאית מאפשר יצירת קשר טוב יותר בין הילדים ובין המורה לילדים, מביא לשיפור האקלים החברתי והלימודי ומאפשר לתלמידים להעמיק ולגלות סקרנות ומצוינות בתחום דעת הקרוב לליבם. אחת לשבוע, במשך ארבע שעות, בימי שישי, מתכנסים תלמידי כיתות א'-ב', ג'-ד', ה'- ו', ללמידה משותפת במרחבי הלמידה השונים בבית- הספר, על-פי מערכת מובנית של קורסים. לפניכם רשימת הקורסים מהם ניתן לבחור: קורסים לכיתות א'- ב'קורס מספר 1- " פיסול בפלסטלינה בעקבות יצירות ספרותיות"-בכל קורס נקרא יחד יצירה ספרותית מהספרות העברית או מהספרות המתורגמת ונפסל בעקבותיה בפלסטלינה את הדמויות השונות. בנוסף נלמד מיומנויות שונות בכיור (פיסול בפלסטלינה) וכיצד ליצור בעלי- חיים ודמויות אחרות במספר שלבים.קורס מספר 2- "דרך המנדלה - מסע בתוך מעגל "- המנדלה היא יצירה במעגלים, המתחילים בנקודת המרכז ומתרחבים ממנה. דרך המנדלה היא מסע להכרת העצמי, הרחבת המודעות וגדילה רוחנית. זוהי דרך יצירה אמנותית, המאפשרת נגיעה ישירה בחוויה הרגשית שלנו באמצעות צבעים ודימויים. פענוח שפה זו יכול לפתוח בפנינו את מעמקי הנשמה ולהביא למודעות, תובנות ושינויים בחיינו. בנוסף, ציור מנדלות הוא הנאה שקטה ומרגיעה, הזמן וקצב החיים משתנה ומואט, וניתן לחוות את הנוכחות המלאה מבפנים, את ה"אני" האמתי שלנו.במהלך הקורס נלמד סוגים שונים של תבניות מנדלה, נתייחס לצבעי הקשת ולארבעת היסודות: שמיים, ארץ, אש ומים. בהמשך, ניצור מנדלות בטכניקות ציור בסיסיות ונלמד להתבונן בהן.קורס מספר 3- "נפש בריאה בגוף בריא"-בקורס הלומדים יתוודעו לנושא אורח חיים בריא, יטפחו אחריות לבריאות גופם מתוך כוונה לאפשר להם לאמץ התנהגויות מקדמות בריאות. בקורס נעסוק בנושאים הבאים:אני וגופי (הכרות עם אברי גוף שונים), היגיינה, בריאות גופנית, בריאות הפה והשיניים, מזון בריא, פירמידת המזון, חכם בשמש.הלימוד ייעשה על-ידי צפייה בסרטונים, שימוש בדגמים, שירי בריאות, חידונים, דפי משימה ועוד.קורס מספר 4- " תכשיטנות"-מטרת הקורס היא לפתח את הטעם העיצובי ולהביא לידי ביטוי את היכולת האומנותית של הילדים. הלימוד מעודד יצירתיות, משפר את המוטוריקה העדינה, הריכוז והסובלנות. בקורס נלמד להכין תכשיטים שונים, נלמד טכניקות שונות ונשתמש בחומרים מתאימים. נכין קופסא לתכשיטים ונצפה במצגות העוסקות בתכשיטים בתקופות ובתרבויות שונות.קורס מספר 5- " סדנת פלסטלינה"-היצירה בפלסטלינה מעוררת בקרב הלומדים את הדמיון ומאפשרת להם להביע רגשות. העבודה עם החומר תורמת לחיזוק שרירי כף היד ומשפרת את המוטוריקה העדינה. סדנת הפלסטלינה היא מקור לכיף ושמחה היא פותחת לילדים עולם חדש של צבע וצורה, מגרה את הדמיון והיצירתיות, ותורמת לפיתוח החשיבה והמוטוריקה. ילדים מצליחים ליצור דמויות שהם לא חשבו שיצליחו לפסל אותן ,וההצלחה מעניקה לילדים גם שמחה, גם ידע, והכי חשוב, בטחון בעצמם וביכולותיהם.קורס מספר 6- "אגדות וסיפורי עם"-סיפורי עם או אגדות הם סיפורי פולקלור נפוצים, אשר דרך הפצתם היא לרוב מפה לאוזן. בדרך כלל, המחבר הוא אנונימי ואין מקום וזמן מוגדרים, זאת כדי לתת את התחושה שהיצירה מתאימה לכל מקום וזמן. סיפורי העם, ככל יצירת פולקלור, מהווים חלק בלתי נפרד מן ההיסטוריה של תרבות מסוימת. אגדה הינה סיפור עממי בו מוגדרים וידועים לקהל המרחב הגאוגרפי והזמן ההיסטורי. לרוב גם ידועות הדמויות הפועלות, ולעיתים הקהל משער דרכן את המיקום ומועד ההתרחשות. במהלך הקורס נקרא אגדות וסיפורי עם וניצור בעקבות הסיפור או האגדה. קורסים לכיתות ג' - ד'קורס מספר 1- "שפים צעירים"-קורס בו הילדים מבשלים, אופים, לומדים להכין מאכלים מגוונים באופנים שונים, כל זאת לצד לימוד מיומנויות הבישול, הרגלי תזונה בריאים, סוגי מאכלים, עבודת צוות ואסתטיקה. בסיום הקורס יקבלו המשתתפים חוברת מתכונים בה התנסו. קורס מספר 2 - "כשהעולם צוחק..." – על צחוק והומור בחיינו- רוב התינוקות מחייכים מגיל שלושה שבועות ובגיל חמש ילדים צוחקים בין 300 ל-500 פעמים ביום. ככל שאנו מתבגרים יורד הממוצע היומי של הצחוק בחיינו, ואדם מבוגר צוחק בממוצע 15 פעם ביום ... יש קשר הדוק בין צחוק לבריאות: צחוק גורם לשחרור אנדרופינים המפחיתים מתחושות של כאב פיזי ונפשי ומשפרים את מצב הרוח. הומור מקל מאוד על סבל, וליצנות רפואית מוצאת מקומה בבתי החולים כדי לסייע בכאב ובצער המחלות. הקורס יעסוק בהיבטים שונים ומגוונים בחיינו הנוגעים בהומור ובצחוק.הנושאים שנלמד: מהו צחוק והומור? עובדות חשובות על הצחוק, מיהם גיבורי הספרות העממית ג'וחא, חושם, טיל אוילנשפיגל וחכמי חלם? מהי קומדיה וכיצד התפתחה עם השנים? בדיחות מצחיקות – האם כל אחד יכול לספר בדיחה? שירי נונסנס – אי-גיון בספרות העברית והעולמית, הקריקטורה – להצחיק ולעקוץ תוך כדי..., סאטירה, פרודיה ומתיחות מצחיקות..., להבריא מרוב צחוק – ליצנות רפואית ויוגה צחוק (היכרות עם ליצנית רפואית), האם כל דבר מצחיק? על גבולות הפגיעה בצחוק ובלעג, צ'רלי צ'פלין ועוד דמויות מצחיקות בקולנוע.קורס מספר 3- " לגעת בכוכבים " -"כוכב החודש", מהיכן נגזר השם? מדוע ילדים רבים מבית ספרנו שואפים להיות הכוכב הבא? "כוכב", מה משמעותו, מדוע "לגעת בכוכבים" נחשב כברכה?משמעות המילה "כוכב" מעלה בראשנו, את כוכבי השמיים. אך זהו המובן הצר של המילה: כוכב הצפון, כוכב לכת, סופר נובה ועוד.המילה כוכב, נזכרת לראשונה, בסיפורי אברהם אבינו "ככוכבי השמיים לרוב", משמעותו כמות אין סופית. ברכה. קיום אלמותי, לעולם ועד. יוסף חלם עליו כשמש ואחיו 11 כוכבים המשתחווים אליו.שירים רבים, נשענים על המילה כוכב, ערב חג המולד ילדים רבים מזמזמים את השיר: Twinkle.דגלים רבים בעולם, מציינים את הכוכבים כחלק מהדגל, שלכל אחד מהם יש משמעות שונה: מיסטית, טופוגרפית, או ביטוי למספר (כוכבי ארה"ב).וכמובן- כוכבי המזלות, 12 שיבוטי הכוכבים, המתחלפים בכל חודש ויוצרים מחשבה מעמיקה על הדרך שבה הם משפיעים על היקום..במהלך הקורס נדון במשמעויות אלה וניחשף לסרטים, שירים ומצגות בנושא.קורס מספר 4 - " קום והתהלך בארץ בשירה ורון"-מטרת הקורס: להכיר ערים, אתרים ומקומות מרכזיים בארץ ישראל דרך שירים, סיפורים וקטעי מידע. בכל שיעור "ינדדו" התלמידים לעיר אחרת יכירו את מאפייניה: החי, הצומח, אתרים מרכזיים וכו'. כמו כן יצפו בסרטים ומצגות ויתנסו בהכנת מוצגים אומנותיים הקשורים בנושא. קורסים לכיתות ה'- ו'קורס מספר 1- " מסע במנהרת הזמן – תרבויות עתיקות "-היכרות עם תרבויות עתיקות בעולם, תוך דגש על לימוד גיאוגרפיה, היסטוריה, מבנה חברתי ומשפחתי, דת, ארכיטקטורה, ביגוד וחוקים. כמו כן, נעסוק בחקר תרבויות עתיקות על-פי לימוד קריטריונים מוגדרים מראש (התלמיד כחוקר תרבויות צעיר).בין התרבויות הנלמדות: תרבויות אינדיאניות - תרבות האינקה בדרום אמריקה, תרבות האולמקים – אומה שהתקיימה במרכז אמריקה, תרבות יוון הקדומה – בדגש על היסטוריה, מיתולוגיה יוונית, אלים יוונים, מלחמות ואולימפיאדות קדומות, תרבות מצרים העתיקה – היסטוריה של מצרים, אמנות מצרים העתיקה, פירמידות, כתב חרטומים ועוד..הלימוד ייעשה באמצעות טקסטים מידעיים, צפייה בתמונות וסרטונים ויצירה בעקבות כל תרבות.קורס מספר 2- " דיון בדילמות חברתיות ומוסריות "- במהלך הקורס נדון בדילמות מוסריות וחברתיות ונתנסה בנקיטת עמדה מנומקת על בסיס ערכי, ככלי לקידום החשיבה המוסרית.בתחילה נלמד על: דילמה מוסרית מהי? כיצד לנהל דיון דילמה? שאלות הבהרה, פתרונות לדילמה, מהי התנגשות ערכית?בכל שיעור נציג דילמות בדרכים שונות: דילמות בנושאים חברתיים, קהילתיים דילמות מחיי היום יום בבית הספר ובקהילה. בקורס ישולבו קטעים מסרטי קולנוע לילדים בהם יוצגו דילמות לדיון.קורס מספר 3 – "מסביב לעולם"- מטרת הקורס להפגיש את התלמידים עם מדינות, עמים, תרבויות ומנהגים שונים ברחבי כדור- הארץ, תוך כתיבת "יומן מסע", קריאת סיפורים, שירים, קטעי מידע וסרטים. במהלך הלימוד יעברו התלמידים מסע ארוך בין מדינות ביבשות שונות, יצפו בסרטונים ויתנסו בהכנת מאכלים ומוצגים אמנותיים הקשורים לנושא.